Çfarë ndodhi me arkitekturën fashiste pas fashizmit?

Në paraqitjet e para, Bolzano në veriun e largët të Italisë është si çdo qytet tjetër alpin. I strehuar në një luginë të rrethuar nga kodra të thepisura të gjelbra të mbushura me kështjella, hambare dhe kisha, dhe me tarraca me vreshta, qyteti është një glob i çuditshëm dëbore me rrugë dredha-dredha, shtëpi me ngjyra pastel dhe taverna baroke.

Por kaloni lumin Talfer në skajin perëndimor të qytetit dhe papritmas është një histori tjetër. Rrugët komode zëvendësohen nga rrugë të gjera dhe sheshe të mëdha, solemne të anashkaluara nga ndërtesa të ashpra dhe gri. Arkitektura është lineare, monotone dhe mbizotëruese, me portikë kolonash të gjata drejtkëndëshe dhe harqe të çuditshme, lakore që galopojnë nëpër rrugë si viadukte deri në askund. Mes këtij ansambli të zymtë, bien në sy dy struktura. E para është zyra e taksave e qytetit, një bllok gjigant gri i stolisur me një basoreliev gjigant që përshkruan – nëpër 57 panele të skalitura – ngritjen e padiskutueshme të fashizmit italian, nga marshimi në Romë deri te pushtimet koloniale në Afrikë. Në qendër të tij është një përshkrim i Musolinit mbi kalë, me krahun e djathtë të shtrirë në një përshëndetje romake. Është një pjesë e jashtëzakonshme e arkitekturës agitprop fashiste – mbresëlënëse, e urryer dhe hutuese përnjëherë.

E dyta është Monumenti i Fitores së Bolzanos, një hark i mrekullueshëm i bërë nga mermeri i bardhë, me kolona të skalitura që të ngjasojnë me fashat, tufa e shkopinjve që simbolizonin lëvizjen fashiste. Ajo ka një prani eterike, pothuajse fantazmë, që ngrihet si një mirazh nga ndërtesat gri të apartamenteve dhe pemët e gjelbra që e rrethojnë. Përgjatë frizit të tij, një mbishkrim në latinisht shkruan: "Këtu në kufirin e atdheut vendosni flamurin. Që nga ky moment ne të tjerët i edukuam me gjuhë, ligj dhe kulturë".

E ngritur në vitin 1928, ajo aktualisht është e rrethuar nga një gardh i lartë metalik. Ka qenë një pikë grumbullimi për marshimet e ekstremit të djathtë dhe objekt i disa përpjekjeve për ta hedhur në erë. Historiani Jeffrey Schnapp e ka përshkruar atë si "monumentin e parë të vërtetë fashist". Megjithatë, sot këto dy pjesë të propagandës arkitekturore fashiste janë pjesa qendrore e një eksperimenti të guximshëm artistik në trajtimin e debatit rreth monumenteve të kontestuara, një që ofron një shabllon për komunitetet e tjera të ndara nëse duhet të shkatërrohen apo të mbahen monumente me konotacione raciste, imperialiste apo fashiste. . Para Luftës së Parë Botërore, Bolzano (ose Bozen siç njihet në gjermanisht - të dy emrat janë zyrtarë) ishte qyteti më i madh në Tirolin e Jugut, një provincë malore brenda Perandorisë Austro-Hungareze. Si qyteti ashtu edhe provinca flisnin kryesisht gjermanisht, por në Konferencën e Paqes të vitit 1919 ato iu dhanë Italisë për arsye sigurie. Tiroli i Jugut do t'i siguronte Italisë një kufi natyror verior përgjatë vijës së kreshtës së Alpeve dhe do t'i jepte kontrollin e kalimit strategjik të Brenerit.

Si një qytet kufitar me një popullsi kryesisht joitaliane, ai ishte subjekt i një politike italianizimi intensiv nën Musolinin. Emrat e vendeve u ndryshuan, institucionet kulturore tirole u mbyllën dhe gjermanishtja - gjuha amtare e 90% të provincës - u ndalua në mënyrë efektive.

Italia nuk është i vetmi vend që ka luftuar me trashëgiminë arkitekturore të epokës së saj fashiste. Në Spanjë, një "pakt i harresës" nënkuptonte se monumentet fashiste nga epoka e Frankos mbetën kryesisht të patrazuara deri në vitin 2007, kur Ligji i Kujtesës Historike siguroi një kornizë ligjore për heqjen e tyre. Në vitin 2010, një mbishkrim që lavdëronte Frankon u hoq nga frizi i Këshillit Kombëtar të Kërkimit Spanjoll, duke lënë një fletë kryesisht bosh. Ndërkohë, statuja e fundit publike e Frankos u hoq në shkurt 2021, një veprim i kundërshtuar nga Vox, partia e tretë më e madhe politike në Spanjë.

Ndërtesat që janë shumë të mëdha për t'u çmontuar vazhdojnë të përbëjnë një sfidë. Universiteti i Gijon është ndërtesa më e madhe në Spanjë, e ndërtuar gjatë viteve të hershme të regjimit Franko në një stil neo-herrerian, dhe i përshkruar si me "vlerë të jashtëzakonshme arkitekturore". Megjithatë, këshilli i krahut të majtë në rajon ka vënë në mënyrë të përsëritur veton ndaj përpjekjeve për ta propozuar atë për njohjen e UNESCO-s, duke thënë se "një ndërtesë e lidhur me frankoizmin nuk mund të jetë një sit i trashëgimisë botërore".

G.MO/Shqiptarja.com
Komento

KUJDES! Nuk do të publikohen komente që përmbajnë fjalë të pista, ofendime personale apo etiketime mbi baza fetare, krahinore, seksuale apo që shpërndajnë urrejtje. Në rast shkelje të rëndë të etikës, moderatorët e portalit mund të vendosin të bllokojnë autorin e komentit, të cilit do t'i ndalohet nga ai moment të komentojë te Shqiptarja.com

  • Sondazhi i ditës:

    Presidenti i ri duhet të jetë i PS apo i opozitës?



×

Lajmi i fundit

John

Parashikimi i motit për ditën e sotme, kthjellime dhe temperatura të larta