Neritan, Shën Kozmai i ngjitur si personazh në skenë nga dramaturgu dhe politikani Namik Dokle, është një personazh i fesë ortodokse. A ka ndonjë ligj që ndalon përfshirjen e këtyre figurave në art?
-Para se të flas, po e theksoj se për fat të keq unë nuk e kam parë shfaqjen, por sido që të jetë paraqitur ky personazh në skenë, nuk duhej të ndërpritej shfaqja. Është e patolerueshme. Kjo është censurë. Edhe nëse provokon shfaqja, nuk duhet të dalë Mitropolia dhe të bllokojë një shfaqje. Le të provokohet kush të provokohet. Arti ka edhe një qëllim provokativ. Arti është intrigues, provokues e shkrihet në mijëra dimensione të tjera të lirisë krijuese. Liri që s'ka të drejtë ta prek askush. Arti duhet të provokojë madje edhe mendime edhe debate dhe jo ta ndalosh. Këto provokime artistike lihen në pëlqenin dhe përzgjedhjen e publikut që vendos të ndjek ose të braktis shfaqjen. Ndërsa dalja publike me protesta në emër të kishës ortodokse duke iu referuar rastin e Laert Vasilit, për mendimin tim krijojnë tensione të kota.
Zakonisht arti e ka këtë risk, mund të reagojë edhe vet publiku duke e keqkuptuar figuracionin artistik. Si aktor, ç'mund t'i thuash publikut në raste reagimesh të tilla?
-Unë përpiqem që publiku të tërhiqet nga arti im, nga interpretimi, por nëse ka artistë që keqkuptohet unë duhet t'i them se vepra e artit është e hapur dhe jam gati që loja ime ose teksti i dramaturgut mund të ngjalli debat, por jo të censurohet, të provokohet që të ndryshojnë idetë dhe shijet artistike, ose miq keq akoma të censurohet fare, të hiqet shfaqja. Kjo është e pafalshme. Në këtë rast nuk provokon arti i Namik Dokles, por institucionet fetare dhe provokojnë ndjenjat e njerëzve, siç ishte dhe rasti i Laert Vasilit
Po shfaqjen e Laert Vasilit e ke parë?
-Jo por mënyra e reagimit nuk është e tolerueshme dhe kjo s'do mend edhe pa a parë fare shfaqjen. Është pak a shumë e njëjta gjë. Dalin ca njerëz atje në Greqi, "Agimi i artë" një organizatë fashiste dhe që nuk duhet të ekzistojë, aq më tepër në Greqi që kanë vuajtur aq shumë vetë nga fashizmi. Kush je ti që reagon, ti je një parti. Nuk je shtet. Nuk je ligj. Nuk je polici. Pra të ndalë një parti atje në Greqi dhe Mitropolia në Korçë e të vendosin ndërprerje të shfaqjes është absurde
Si aktor e regjisor si e mendon ti ndikimin e një lloj arti që thyen klishetë?
-Arti ka lindur për të provokuar. Ndaj shpesh biem ndesh edhe me politikën. Teatri është një tempull, ku ti ke të drejtë të shprehësh mendimin tënd, mendimin e lirë. Teatri ka mbijetuar dhe do të mbijetojë se reagon ndaj një fenomeni shoqëror që fsheh ligësitë brenda koracës së moralit. Kjo është liria e krijuesit. Krijuesit më të mëdhenj në botë kanë qenë provokativ. Artistët nuk lëndojnë, merren me fenomenin.
Kur Mitropolia ndikon në një institucion kulturor që të hiqet drama, ç'duhet të bëjë krijuesi?
-Kjo është absurditet që institucionet fetare në vend të merren me punët e Perëndisë, merren me punët e artit. E dinë ata që duhet të merret me punët e Zotit?! Ky është gabim edhe i shtetit. Shteti u ka dhënë liri të ushtrojnë fenë. Ne jemi shtet laik dhe ligjet i vendos shtetit. Nuk jemi shtet fetar. Pastaj bëhemi si shteti i Bin Landenit ndryshe...
Redaksia online
(sg/shqiptarja.com)
![](https://www.shqiptarja.com/template/img/sh_logo1.png)