'National Geographic' reportazh për Voskopojën, e krahason me Parisin: Disa nga afresket më të mrekullueshme gjenden në Korçë

'National Geographic' reportazh për Voskopojën, e krahason me Parisin: Disa nga afresket më të mrekullueshme gjenden në Korçë

Kisha në Voskopojë

Në një fshat të vogël turistik në Korçë janë pesë kisha që kanë afreske ortodokse, të cilat duhen ruajtur. Kishat e Voskopojës janë të veçanta në llojin e ndërtimit, qoftë edhe nga jashtë pasi ngjajnë me hambarë prej guri, që datojnë në shekullin e 18-të dhe funksiononin si vende grumbullimi për personat e besimit të krishterë .

Brenda tyre, ka piktura në ngjyrën blu, të kuqe dhe të verdhe, të cilat konsiderohen si kryevepra që marrin jetë në tema të mrekullueshme si (Krishti i Plotfuqishëm ose Pantokrator) dhe (Shën Nikolla tejkalon perëndeshën Artemis).

“Për ne është si Luvri,” thotë Ministrja e Kulturës e Shqipërisë, Elva Margariti.

Sipas National Geographic, nuk ka objekte të tjera në Shqipëri apo në botë si kishat e Voskopojës dhe afresket e tyre 43,000 metra katrorë. Qeveria i caktoi ato Monument Kulture dhe në vitin 2020 njohu qendrën e fshatit ku ndodhen shumica e tyre si Ansambël Historik. Ndoshta më e rëndësishmja, afresket janë një artefakt mbresëlënës. Është një identitet multikulturor, multifetar shqiptar dhe më parë rrezikonin të shuheshin nën regjimin e mëparshëm komunist.

Është një mrekulli që afresket mbijetojnë, sipas të njëjtit shkrim në NG. Duke filluar nga fundi i shekullit të 18-të, Voskopoja u plaçkit dhe u shkatërrua tre herë në 20 vjet. U dogj në Luftën e Parë Botërore dhe u bombardua në Luftën e Dytë Botërore. Nga më shumë se 20 kishat që dikur ishin në fshat, vetëm gjashtë kanë mbetur, duke përfshirë pesë me afreske.

Në dekadat e fundit, këto thesare arkitekturore dhe artistike rrezikojnë të shkatërrohen. Autoritet rajonale raportuan për dëme të nivelit "SOS" nën reshjet e mëdha të shiut në vitin 2021, kur çatia e saj u shemb. Një tjetër u deklarua në gjendje kritike një vit më vonë.

Tani, ndërsa turizmi në zonë rritet, një grup studiuesish dhe restauruesish të përkushtuar po garojnë për të shpëtuar kishat. Në nëntor, Ministria e Kulturës zbuloi një propozim ambicioz që do t'i sillte ruajtësit e artit nga e gjithë Evropa dhe arkitektët e konservimit për t'i restauruar ato para se të jetë tepër vonë.

"Parisi i Ballkanit"

Shqipëria ka një histori të trazuar. Gjatë mijëra viteve, vendi u pushtua nga disa perandori, nga ato romake në bizantine dhe otomane. Voskopoja lulëzoi, duke u bërë "Parisi i Ballkanit" në vitin 1760, siç shkruajnë vëzhguesit. Voskopoja, në atë kohë një qytet me besim, kontrollonte një rrugë fitimprurëse tregtare tokësore midis Adriatikut dhe Stambollit, që lidhte osmanët me dogët në Venecia , habsburgët në Vjenë dhe më gjerë. Në kulmin e saj, funksiononin rreth 50 esnafe artizanale, duke tërhequr dhe trajnuar artizanë si rrobaqepës, argjendarë dhe armëpunues. Për njëfarë kohe, qyteti kishte të vetmen shtypshkronjë në Perandorinë Osmane.

Nivelet e larta ekonomike të qytetit i mundësuan atij të lulëzonte si një qendër e besimit dhe artit të krishterë ortodoks në perandorinë e dominuar nga Islami, duke çuar në një lulëzim në ndërtimin e kishave. Por duke filluar nga fundi i shekullit të 18-të, qyteti filloi të bjerë. Në vitin 1769 grabitësit, me gjasë nga rajoni, plaçkitën Voskopojën. Banorët ikën dhe qyteti dikur madhështor u reduktua në një fshat të vogël.

Pas Luftës së Dytë Botërore, diktatori Enver Hoxha konsolidoi sundimin e tij mbi Shqipërinë, duke zbatuar ateizmin nën regjimin e tij komunist. Kishat e mbijetuara të Voskopojës, në rastin më të mirë, u lanë pas dore, u përdorën si magazina dhe depo. Kishat e tjera u shkatërruan. Besimtarët fshehurazi fshehën ikona fetare nën dërrasat e dyshemesë në shtëpitë e tyre. Priftërinjtë, si dhe imamët dhe klerikë të tjerë, u ekzekutuan ose u dërguan në kampet e punës.

“Mendoj se është e rëndësishme që fëmijët të dinë se çfarë besonin paraardhësit e tyre, çfarë sakrifikuan dhe çfarë luftuan për të shpëtuar,”- thotë Fjoralba Prifti, drejtore e Muzeut Kombëtar të Artit Mesjetar në Korçë, i cili mban 6,400 ikona, duke përfshirë edhe shumë të shpëtuara nga kishat e Voskopojës.

Kur regjimi ra në vitin 1991, fshatarët u mblodhën në Shën Nikollë.

“Edhe pse kishin frikë, kishin njëri-tjetrin,”- kujton At Thoma Samaraj, kryeprift i kishave të Voskopojës që në atë kohë.

Koha ka vazhduar të degradojë kishat. Në vitin 2002 dhe 2004, ata fituan njohje të dyshimtë në listën e "shikuar" të Fondit Botëror të Monumenteve të vendeve të trashëgimisë në rrezik. Në vitin 2018, ata hynë në listën e “ 7 më të rrezikuarve ” të Europa Nostra.

“Është një vend ndërhyrje e vazhdueshme, i gjithë fshati,”-pranon Margariti, ministrja e Kulturës. Por ka kaluar më keq.Kjo është fryma e shqiptarëve – duke rezistuar gjithmonë dhe duke treguar gjithmonë se mund të vazhdojnë artin e tyre, trashëgiminë e tyre kulturore, ndër vite,”- shton ajo.

Bukuri e brendshme
E ndërtuar në vitin 1699, është më e madhja dhe më e vjetra nga katër kishat me afreske që qëndrojnë ende në fshat. Tre të tjerat u ngritën brenda disa dekadave dhe të gjitha janë të vendosura afërsisht në të njëjtin stil bazilika. Ajo që e dallon secilin është arti në mure. Arti ortodoks duhej t'u përmbahej disa parimeve të ikonografisë fetare, dhe afresket duhej t'i përcillnin historitë e Biblës dhe të krishterimit të hershëm tek një kongregacion analfabet. Pjesa tjetër varet nga imagjinata e piktorëve.

Ka shpresë për kishat e mbetura të Voskopojës. Të inkurajuar nga rritja e turizmit, vendasit po hedhin dritë mbi strukturat, fshatin dhe historinë e tij. Në nëntor, Ministria e Kulturës shpalli një plan ambicioz për restaurimin dhe zhvillimin e qytetit. Ministria ka dorëzuar propozimin në Bankën Evropiane për Rindërtim dhe Zhvillim për financim, i cili sipas Margariti mund të arrijë rreth dy milionë euro (2.1 milionë dollarë). Projektet e rehabilitimit do të zgjasin të paktën dy vjet.

Ndërkohë, studiuesit kanë nisur tashmë punën për afresket e Shën Nikollës.  Në një fushë pak përtej fshatit ekzistues sot, shenjat shënojnë vendin ku dikur qëndronin akademia e madhe, biblioteka dhe shtypshkronja. Dhe në Muzeun Kombëtar të Artit Mesjetar, i cili pati një rekord prej 27,000 të pranishmëve këtë vit, vizitorët mund të shohin nga afër një duzinë ikona të Zografit, së bashku me pikturat e bashkëkohësve të tyre, gdhendje në dru dhe punime metalike. Përshtatur për Shqiptarja.com nga National Geographic

F.D/B.K./Shqiptarja.com
Komento

KUJDES! Nuk do të publikohen komente që përmbajnë fjalë të pista, ofendime personale apo etiketime mbi baza fetare, krahinore, seksuale apo që shpërndajnë urrejtje. Në rast shkelje të rëndë të etikës, moderatorët e portalit mund të vendosin të bllokojnë autorin e komentit, të cilit do t'i ndalohet nga ai moment të komentojë te Shqiptarja.com

  • Sondazhi i ditës:
    20 Nëntor, 13:18

    Vrasja e 14 vjeçarit, çfarë duhet të bëjë Shqipëria me TikTok e Snap Chat?



×

Lajmi i fundit

Kreshnik Spahiu: Pse Strasburgu po e zhgënjen shumë keq Partinë Demokratike?

Kreshnik Spahiu: Pse Strasburgu po e zhgënjen shumë keq Partinë Demokratike?